Eerste Hoppinpunt in Peer
Het provinciebestuur werkte samen met de gemeenten Hasselt, Houthalen-Helchteren, Peer en Pelt een projectvoorstel voor Europese steun uit. De vier Hoppinpunten liggen allemaal in de onmiddellijke omgeving van de Noord-Zuidverbinding. Het doel is om op korte termijn al bij te dragen aan vlottere en duurzamere mobiliteit op en rond deze belangrijke verkeersas voor Limburg”, zegt gedeputeerde van Mobiliteit Bert Lambrechts.
Netwerk van hoogwaardige Hoppinpunten
Hoppinpunten, de nieuwe term in Vlaanderen voor mobipunten, zijn plaatsen waar je eenvoudig kunt overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. De verschillende vervoersmogelijkheden worden daarbij niet langer beschouwd als elkaars concurrent, maar als complementair. Dat geldt voor het openbaar vervoer en deelsystemen maar ook voor de eigen fiets of zelfs auto.
“Hoppinpunten maken de vlotte overstap van het ene op het andere vervoermiddel aantrekkelijk. Die combi-mobiliteit geeft ons meer keuzemogelijkheid voor onze verplaatsingen. Wie geen eigen wagen ter beschikking heeft, krijgt meer vervoerskeuzes. Wie wel een wagen heeft, wordt er minder afhankelijk van. Dat zorgt voor minder files. Op een Hoppinpunt kan je immers elk moment van de dag gebruik maken van een deelsysteem”, zegt gedeputeerde Bert Lambrechts.
Een Hoppinpunt is een toegangspoort tot het nieuwe openbaarvervoersnetwerk Basisbereikbaarheid dankzij toegankelijke en veilige halte(s). Om het duurzaam ‘hoppen’ te stimuleren, bieden de vier Hoppinpunten ook deelsystemen aan. De deelmobiliteit focust voornamelijk op fietsen, maar ook elektrische deelauto’s krijgen een plaats op elk Hoppinpunt. Er is een ruime parkeerplaats om je auto achter te laten en ook je fiets kun je veilig stallen. Elk Hoppinpunt heeft een overdekte fietsenstalling en er zijn op elk mobipunt ook een aantal fietskluizen voor elektrische fietsen. Digitale infoborden helpen je om op elk moment snel en gemakkelijk de vervoerskeuze te maken die jou het beste uitkomt. De Hoppinpunten krijgen in heel Vlaanderen dezelfde stijl, zodat ze voor iedereen herkenbaar zijn.
“Met ‘Hoppin’ steekt Vlaanderen alle beschikbare mobiliteitsoplossingen in één herkenbaar jasje, komende jaren wordt er gewerkt aan herkenbare Hoppinpunten in het straatbeeld. Deze legislatuur maak ik meer dan 100 miljoen euro vrij voor zo’n 1000 vervoersknooppunten verspreid over Vlaanderen. Limburg en onze Limburgse lokale besturen hebben hier de unieke kans om op vlak van mobiliteit een voorsprong te nemen door hierop in te zetten en volop gebruik te maken van deze subsidies die ik voorzien heb. Onder het mobiliteitsmerk ‘Hoppin’ komt er ook een website, een app en een mobiliteitscentrale. ‘Hoppin’ geeft op die manier de pendelaar alle vrijheid om gebruik te maken van verschillende vervoersopties zoals bus, (e-)fiets en deelsystemen en ze te combineren”, duidt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit.
Netwerk langs drukke verkeersas
De vier Hoppinpunten komen aan de stations van Kiewit (Hasselt) en Neerpelt (Pelt), op het John Cuppensplein in het centrum van Houthalen en in de Stationsstraat (N73) in Wijchmaal (Peer). Ten laatste eind 2022 moeten de Hoppinpunten klaar zijn.
Daarnaast legt AWV Limburg in dezelfde periode nog een Hoppinpunt aan in Hechtel-Eksel en in Overpelt (Pelt). Op korte termijn ontstaat er dus een netwerk van hoogwaardig uitgeruste Hoppinpunten rond de Noord-Zuidverbinding.
Samenwerking tussen overheidsniveaus
De Europese overheid lanceerde eind 2019 via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) een oproep om projecten in te dienen gericht op mobipunten van minstens regionale schaal.
Die oproep kwam er op een ogenblik dat de Limburgse Vervoerregio nog in de opstartfase zat. “Na overleg met verschillende actoren werd beslist om vanuit het provinciebestuur toch een projectvoorstel in te dienen, voor de realisatie van meerdere mobipunten op de Noord-Zuidas tussen Hasselt en Pelt. Op die manier draagt het project ook bij tot het verduurzamen van de mobiliteit op deze drukke verkeersader”, aldus gedeputeerde Bert Lambrechts.
“Het maximale EFRO-subsidiebedrag per projectvoorstel bedraagt 750.000 euro. Met 736.789,20 euro steun zitten deze Hoppinpunten dicht tegen het maximumbedrag.”
Het Europees Fonds subsidieert hiermee 40 % van de totale kostprijs. Het provinciebestuur betaalt 20 %, goed voor 368.394,60 euro. De deelnemende gemeenten betalen telkens de resterende 40 % van de kostprijs voor het Hoppinpunt op hun grondgebied.
Dubbelslag
Gedeputeerde Lambrechts beklemtoont ook dat het binnenhalen van deze Europese steun niet alleen goed is voor de vier deelnemende gemeenten. “Eigenlijk slaan we een dubbelslag. Ten eerste realiseren we een quick-win voor de uitrol van basisbereikbaarheid op de belangrijke Noord-Zuidas in Limburg. Ten tweede zie ik als covoorzitter van de Vervoerregio deze Europese middelen ook als een belangrijk extra budget voor onze Vervoerregio. Indirect hebben alle gemeenten in onze vervoerregio hier baat bij.”
Hoppinpunt Hasselt - Kiewit
Hasselt kiest voor een Hoppinpunt tussen het station van Kiewit en de Corda-Campus. Marc Schepers, schepen van Mobiliteit van de stad Hasselt is erg opgetogen over het project: “Het is ondenkbaar dat we ons overal en altijd vlot met de auto kunnen blijven verplaatsen. In de toekomst moeten we inzetten op diverse verplaatsingsmogelijkheden, zoals elektrische fietsen, steps en deelmobiliteit, en liefst een combinatie van die verschillende middelen. Hoppinpunten zijn dus bijzonder belangrijk als we willen gaan naar een vlotte en duurzame ontsluiting van onze provincie.”
Schepers kijkt zelfs verder: “Om echt te kunnen voldoen aan de vraag naar vlotte mobiliteit en om ook Hasselt echt bereikbaar te maken, is het belangrijk dat we in onze stad de verschillende regionale Hoppinpunten aan de stadsrand verbinden aan enkele lokale Hoppinpunten in onze binnenstad.” Het Hasseltse stadsbestuur wil voor 2024 een geïntegreerd netwerk van Hoppinpunten uitrollen.
Het station van Kiewit wordt alvast een eerste belangrijk knooppunt in die bereikbaarheid van Hasselt. Hier kunnen bezoekers naadloos van trein of auto overstappen op een deelfiets, een bus of deelauto “We voorzien deelvoertuigen, elektrische laadpalen voor auto’s en fietsen, fietsstallingen, parkeerplaatsen voor taxi en we onderzoeken of we geen extra parkeerplaatsen in de buurt kunnen creëren.” De stad geeft ook de bewoners die rondom het station van Kiewit wonen, de mogelijkheid om gebruik te maken van de aangeboden deelmobiliteit.
Hoppinpunt Pelt
Ook het Peltse Hoppinpunt binnen dit project ligt in de buurt van een station, het station van Neerpelt. Daar is nu al een bundeling van vervoersmodi met de trein Hamont-Antwerpen en een belangrijk knooppunt voor de bussen van De Lijn.
Schepen van duurzame mobiliteit Liesbeth Franssen: “Het stimuleren van duurzame mobiliteit is een beleidsprioriteit in Pelt. Het Hoppinpunt aan het station van Neerpelt speelt daarin een belangrijke rol. Als het noordelijke uiteinde van de Noord-Zuidas wordt dit Hoppinpunt in Noord-Limburg een belangrijke schakel voor wie zich duurzaam wil verplaatsen. Het station vormt ook de aansluiting met de as richting Antwerpen én de fietssnelweg F74 ligt er vlakbij.”
Om het duurzaam ‘hoppen’ te stimuleren, komt er ook hier naast voldoende parkeerplaats ruimte voor afgesloten fietsenstallingen met lockers en laders voor elektrische fietsen. Een systeem voor deelfietsen en een elektrische deelauto maken het nog makkelijker om de eigen auto thuis te laten.
Hoppinpunt Peer Wijchmaal
Het Hoppinpunt in Peer komt op een bijzondere locatie, namelijk aan de oude stationsomgeving in Wijchmaal. Op deze locatie kruisen de fietssnelweg en de N73, twee belangrijke fietsverbindingen. Stad Peer kiest er dan ook bewust voor om dit mobipunt volledig in te richten op maat van de fietser.
Een ruime overdekte fietsenstalling, fietskluizen, een droogcabine en lockers zorgen voor meer comfort voor de fietsers. Ook goed nieuws voor wie met een elektrische fiets rijdt: het Hoppinpunt wordt uitgerust met laadpunten, dus geen zorgen over een platte batterij.
Burgemeester Steven Matheï: “Door de uitstekende ligging in een mooie groene omgeving, is het ook een bijzondere ontmoetingsplaats voor de reiziger, recreant, pendelaar en toerist. Heb je al heel wat kilometers in de benen? Dan is het een mooie plek in het groen om even tot rust te komen. Pluspunt: het Hoppinpunt vormt ook een ideale aansluiting op de wandelomgeving van Bosland.
Is je bestemming toch wat te ver om volledig met de fiets te doen? Aan het mobipunt kun je je fiets stallen in een overdekte fietsenstalling en maak je vlot de overstap naar andere duurzame vervoersmogelijkheden. Het Hoppinpunt zal mooi ingebed worden in de omgeving en zal een grote meerwaarde betekenen voor de mobiliteit in Peer. Met al deze troeven zal het mobipunt vast en zeker uitgroeien tot een herkenbare en betekenisvolle plek in Peer.”
Hoppinpunt Houthalen-Helchteren
Het Hoppinpunt te Houthalen-Helchteren ligt in het centrum van Houthalen aan de N74, op het Cuppensplein. In alle mogelijke alternatieven die in het complex project Noord-Zuid Limburg (NZL) denkbaar zijn is dit een strategische locatie net omwille van de aanwezigheid van zowel regionale als lokale openbaarvervoersknooppunten, de goed bereikbare ligging aan de Grote Baan, de locatie in functie van het functionele fietsroutenetwerk, de ligging nabij winkels, horeca en de aanwezige parkeervoorzieningen.
Schepen van Mobiliteit Luc Melotte: “Het nieuwe Hoppinpunt past in het kader van onze centrumvernieuwing. Het John Cuppensplein wordt een centrale as voor het openbaar vervoer. Zowel de lijnen Genk-Beringen als Hasselt-Pelt zullen vanaf 2022 daar samenkomen. Als gemeentebestuur zijn we dan ook overtuigd dat het de ideale locatie is om over te stappen op een andere vervoerswijze (te voet, (deel)fiets, (deel)auto) inzake voor- en natransport. Hoogwaardig betekent in dit geval dat er o.a. zal voorzien worden in comfortabele wachtvoorzieningen, veilige fietsenstallingen en stevige lockers.”
Het mooie aan het verhaal is de samenwerking met andere steden en gemeenten om die Noord-Zuidas te bewerkstelligen. Hasselt, Houthalen-Helchteren, Pee, Pelt: als men de punten verbindt, ziet men een duidelijke as door het bovenste deel van Limburg en wordt het wel heel duidelijk dat mobiliteit niet stopt aan de grenzen.