Meldingen cyberaanvallen stijgen met 180%
Het federale Computer Emergency Response Team (CERT.be), de operationele dienst van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) die onder andere bijstand kan leveren bij cyberincidenten, ziet het aantal meldingen van cyberaanvallen drastisch toenemen. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Steven Matheï. “Vorig jaar steeg het aantal meldingen bij CERT.be met 180%”, zegt Steven Matheï. Mogelijk ligt het werkelijke aantal nog hoger want bedrijven zijn niet verplicht cyberincidenten te melden. “Het is nochtans belangrijk dat getroffenen deze melding doen”, aldus Steven Matheï, “CERT.be kan een grote rol spelen bij cyberaanvallen”.
Het aantal cyberaanvallen piekt. Unizo publiceerde deze week nog duidelijke cijfers m.b.t. de Limburgse KMO’s. Ook CERT.be stelde vorig jaar een grote toename van het aantal meldingen vast. Steven Matheï: “In 2018 ontving CERT.be 1600 incidentmeldingen. Vorig jaar waren er dit al 4484: een stijging met 180 %. Het betreft vooral incidenten m.b.t. phising, ransomware en computervirussen.”
Premier Wilmès gaf in haar antwoord op de vraag van CD&V-Kamerlid Steven Matheï aan dat deze cijfers geen volledig beeld geven. Zo hebben bedrijven geen meldingsplicht bij cyberincidenten. “Mogelijk zijn er dus nog meer getroffenen. Het is erg belangrijk dat ook zij melding maken bij CERT.be”, zegt Steven Matheï. CERT.be registreert niet enkel de melding, maar werkt ook aan technische veiligheidsmaatregelen en doet aan sensibilisering. “Hoe meer informatie zij ontvangen, hoe beter werk zij kunnen leveren”, aldus Steven Matheï.
“Om een melding bij CERT.be te garanderen zou men CERT.be kunnen opnemen in het IT-noodplan”, zegt Steven Matheï. Uit de cijfers van Unizo Limburg bleek echter dat drie kwart van de Limburgse KMO’s geen IT-noodplan heeft. “Men moet voorbereid zijn op cyberaanvallen. Het opstellen van een IT-noodplan zorgt ervoor dat men bewuster nadenkt over de risico’s. Door CERT.be op te nemen in een IT-noodplan, gaat men bij een incident automatisch melding maken en kan men rekenen op hun diensten”, besluit Steven Matheï.