Waarschuw jongeren voor de cryptocasino-economie
Het gemak waarmee jongeren vandaag beleggen in cryptomunten moet ons zorgen baren, zeker nu ook ‘gamification’ zijn intrede heeft gemaakt op beleggingsplatforms. Voormalig cd&v-Kamerlid Steven Matheï en voorzitter van Jong cd&v Kevin Maas vragen aandacht voor deze problematiek.
“Beleggingen in cryptomunten maken je slapend rijk”, “Bitcoin schiet 10 procent omhoog op één dag”,... Dergelijke slogans bereiken dagelijks duizenden jongeren via online advertenties of sociale media-feeds. Intussen rukken cryptobedrijven op als shirtsponsor van voetbalclubs en bezitten reeds meer dan 500.000 Belgen cryptomunten. Bitcoins en andere cryptomunten zijn “hot” en het ziet er niet naar uit dat die populariteit snel zal dalen.
Cryptomunten worden vandaag dan ook veelvuldig gebruikt als beleggingsinstrument, niet alleen door de doorwinterde investeerder maar ook door de jonge, vaak onervaren belegger. Als dat op een redelijke manier gebeurt, is daar op zich niets mis mee. Maar daar wringt vaak het schoentje. Vooral het gemak waarmee jongeren vandaag beleggen in cryptomunten moet ons zorgen baren. Beleggingsplatforms schakelen net zoals op sociale netwerkplatformen influencers in om keuzes voor beleggingen te beïnvloeden en verleiden onervaren beleggers tot grote risico’s via standaardopties, pushmeldingen en spelelementen. De ‘gamification’ heeft zijn intrede gemaakt. Beleggen in cryptomunten wordt door beleggingsplatforms herleid tot een laagdrempelig spel: wie investeert in een zogenaamde “cryptobot”, krijgt onmiddellijk suggesties om verder te investeren, vaak met schatting van het rendement erbij. Met een paar muisklikken kopen jongeren weer extra cryptomunten aan.
Vaak komt de koude douche achteraf: wanneer het rendement niet gehaald wordt of je vaststelt dat je de helft van je inleg kwijt bent. Jongeren ruiken snel geld, maar kunnen door roekeloze beleggingen soms tot duizenden euro’s verliezen. Wat leek op beredeneerde investeringen, bleek een pure gok, met zware financiële gevolgen.
Wat moet er dan gebeuren?
In de eerste plaats moeten we jongeren nu waarschuwen voor deze cryptocasino-economie. Het is de verantwoordelijkheid van ons allenmaal om jonge mensen te wijzen op de spelelementen en marketingtechnieken waarmee beleggingsplatforms jongeren beïnvloeden. Niet via een verbod, maar via sensibiliseringscampagnes of door het inschakelen van influencers.
Daarnaast moet de financiële kennis van de Vlaming opgekrikt worden. Het is logisch dat cryptomunten aan bod komen op school. Een grotere financiële kennis zal jongeren automatisch een pak weerbaarder maken.
Tenslotte moet België in Europa het voortouw nemen om te werken aan een goede Europese regelgeving. Het geeft geen zin om het internationale gegeven van cryptomunten in België te regelen. Dit moet internationaal aangepakt worden.