Resolutie treinverbinding Hamont-Weert goedgekeurd

 
Steven_GoedkeuringTrein.png
 
 

De plenaire vergadering van Kamer van volksvertegenwoordigers keurde op 3 juni een resolutie goed die aandringt op de realisatie van een grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hamont en Weert. De resolutie werd ingediend door CD&V-Kamerleden Jef Van den Bergh en Steven Matheï. De doortrekking van spoorlijn 19 Mol-Hamont naar het Nederlandse Weert versterkt volgens hen de maatschappelijke en economische integratie tussen de Antwerpse en Limburgse kernen en de Zuid-Nederlandse provincies Limburg en Noord-Brabant.

Te voet, per fiets of met de auto merk je nauwelijks nog dat je de grens oversteekt. Ook busmaatschappijen steken vlot de grens over, en doorkruisen meer en meer Europa. Alleen op het spoor zijn de staatsgrenzen nog zeer aanwezig. Van een Europees spoornetwerk is nog lang geen sprake. Niet op “internationaal niveau”, noch op “grensoverschrijdend regionaal niveau”.

Tussen België en Nederland waren er ooit 8 spoorwegovergangen via het spoor, vandaag 3. Met de realisatie van de verbinding Hamont-Weert zullen de Kempen en (Noord-)Limburg enerzijds en anderzijds Noord-Brabant en (Nederlands) Limburg eindelijk terug met de trein verbonden worden. Volgens de haalbaarheidsstudies (1 door Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv), 1 door NMBS), is er een potentieel van  zo’n 1 000 reizigers per dag op het traject Hamont – Weert.

Na de opening van het station Hamont in 2014, begon in 2019 de electrificatie van spoorlijn 19 tussen Mol en Hamont. De CD&V-resolutie vraagt nu de regering zijn steun uit te spreken voor het realiseren van de spoorverbinding van Hamont met Weert, en hiervoor de nodige middelen te voorzien.

Ook in Nederland werden al stappen ondernomen. Het regeerakkoord uit 2017 van de uittredende regering Rutten III bevatte al de reactivatie van de spoorlijn Hamont-Weert. De kosten worden daar geschat tussen de 50 en 150 miljoen euro. Ook het provinciebestuur van Nederlands-Limburg en de gemeente Weert staan achter het project en hebben al aangegeven samen zo’n 6 miljoen euro te willen bijdragen. Nu de Nederlanders onderhandelen over een nieuw regeerakkoord, is het dé moment om vanuit Vlaanderen en België het sein te geven dat er politieke eensgezindheid is om de spoorverbinding nieuw leven in te blazen. Dat is wat deze resolutie beoogt.

Steven Matheï: “Het doortrekken van lijn 19 naar Weert zal een positieve impact hebben op het verkeer in de grensoverschrijdende regio. Ook biedt het mooie opportuniteiten voor de economie van de Limburgse en Antwerpse Kempen. Bovendien ontstaat zo ook een treinverbinding tussen Antwerpen en Eindhoven, twee van de belangrijkste economische hotspots in de Lage Landen.”

Jef Van den Bergh: “Met deze resolutie willen we verder inzetten op grensoverschrijdend treinverkeer. In tegenstelling tot fietsers en automobilisten botsen treinreizigers nog altijd op landsgrenzen, terwijl heel wat van onze ondernemingen en kenniscentra banden hebben met economische hotspots in Nederland, zoals Eindhoven. Dit is een nieuwe stap naar een moderne mobiliteit.”

 
 
Annette Kelchtermans