CD&V wil gamingsector fiscaal ondersteunen

 

CD&V-Kamerlid Steven Matheï wil de productie van videogames fiscaal ondersteunen. Zijn wetsvoorstel wil de bestaande tax shelter uitbreiden tot de gamingindustrie, om investeringen in die sector aan te moedigen. Een dergelijk belastingvoordeel geldt nu al voor investeringen in audiovisuele producties (sinds 2004) en podiumkunsten (sinds 2017) in België.

 
 
 
 

Wereldwijd is de gamingsector al groter dan de volledige filmindustrie. Ook in ons land blijft deze sector aan populariteit winnen; niet alleen de consumptie maar ook de productie kent een gestage groei. Hogescholen als PXL in Hasselt en Howest in Kortrijk bieden tegenwoordig opleidingen aan rond game design en -ontwikkeling met internationaal aanzien. En gisteren nog kondigden de  Vlaamse regering en Corda Campus Hasselt een hypermoderne, digitale belevingsarena voor 4.000 personen, waar ook e-sport zal beoefend worden.

Ondanks de groei blijft de Belgische videogame-industrie een kleine vis in een grote, internationale vijver, waardoor veel in eigen land afgestudeerde studenten in het buitenland op zoek gaan naar een baan. Zo worden er in het buitenland banen gecreëerd en worden buitenlandse games geïmporteerd om in eigen land te worden geconsumeerd. Het doel moet echter zijn om de lokale industrie verder te doen groeien dankzij het stimuleren van nieuwe studio's, extra banen en nieuwe intellectuele eigendom met een Belgische en Europese identiteit.

 Met de wet van 29 maart 2019 keurde het voltallige Parlement de uitbreiding van de tax shelter naar de productie van videogames goed. Hiermee gaf ze een krachtig signaal naar de sector toe. De Europese Commissie uitte echter diverse bezwaren tegen de aangenomen wet. Vooral de bepalingen over een minimum aan investeringen op het Belgische grondgebied, bleken problematisch in het licht van het vrij verkeer. Om dit op te lossen, stelt Matheï voor deze territoriale beperking uit te breiden naar de Europese Economische Ruimte. Door deze aanpassing zal de uitbreiding de toets van de EU wél doorstaan.

Matheï: “Vandaag ondersteunen onze buurlanden al fiscaal de productie van videogames. Ons land heeft nog geen dergelijk steunsysteem. Hierdoor kijkt Belgische gametalent op zoek naar investeerders vaak naar het buitenland, terwijl in België wel degelijk geïnteresseerde investeerders zijn. Deze brain drain moet echt stoppen. Het heeft geen zin om vanuit Onderwijs elk jaar (terecht) miljoenen te pompen in hoogstaande opleidingen, wetende dat de helft of meer van de afgestudeerde studenten naar het buitenland vertrekt bij gebrek aan jobs in België. Daarom stellen we voor om tegemoet te komen aan de bezwaren van de Europese Commissie en voluit te gaan voor de uitbreiding van de tax shelter naar de productie van videogames.

In tegenstelling tot wat sommigen willen doen geloven, gaan we met dit voorstel helemaal niet massaal buitenlandse games subsidiëren. Er is daar geen enkele reden toe, want in het buitenland bestaan reeds vele ondersteuningsmechanismen vanuit de overheid. Bovendien zal vereist worden dat 50% van de medewerkers Belg moet zijn of een link moet hebben met ons land. Dat criterium is bovendien expliciet van toepassing op een aantal van de essentiële leidinggevende rollen binnen een gameproductie, zoals de art director, producer en leidinggevende game designer.”

 

 
Annette Kelchtermans