Hoe privacyproof is digitaal toezicht op examens?”
“De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) zou onderwijsinstellingen beter moeten informeren over proctoring, het digitaal toezicht houden tijdens examens.” Dat stelt CD&V-Kamerlid Steven Matheï die Staatssecretaris Michel hierover bevroeg. “Wanneer studenten thuis een examen afleggen is het belangrijk dat de examens eerlijk verlopen. Zo kiezen onderwijsinstellingen er soms voor om op een digitale manier toezicht te houden via zogenaamde ‘proctoring’ programma’s. Hierbij moet de privacy van de leerlingen of studenten beschermd worden. De GBA zou onderwijsinstellingen, net zoals in Nederland, duidelijkheid moeten bieden door handvaten en praktische richtlijnen aan te reiken.”, aldus Matheï
De coronacrisis zorgt ervoor dat heel wat studenten van thuis uit examens afleggen. Er zit bijzonder veel variatie in de evaluatie-activiteiten van het hoger onderwijs. Wanneer er voor klassieke examens gekozen wordt wil de instelling fraude voorkomen. Ze kiest dan vaak voor allerlei proctoringprogramma’s die zorgen voor een digitaal toezicht. Dit kan gaan van eenvoudige toepassingen die geen impact hebben op de privacy van de studenten tot camera’s die verdachte bewegingen van studenten registreren en analyseren. De onderwijsinstellingen zijn vragende partij voor duidelijke handvaten bij het gebruik van deze nieuwe technologie. De GBA ontving sinds de start van de coronacrisis zeven informatieverzoeken maar nam tot nu toe geen specifieke initiatieven om proactief onderwijsinstellingen te sensibiliseren m.b.t. het beschermen van de privacy bij het gebruik van proctoringprogramma’s. “De coronacrisis zorgt ervoor dat de scholen snel moeten schakelen en innoveren. De GBA zou minstens even voortvarend moeten zijn.”, aldus Steven Matheï
“Vlaanderen wil de coronacrisis aangrijpen voor een duurzame digitale versnelling in ons onderwijs, de grote ‘digisprong’ voorwaarts”, gaat collega en Vlaams parlementslid Jo Brouns verder. “Duidelijke handvaten voor het digitaal toezicht zijn dan ook een must voor de organisatie van online examen, stelt Brouns. “Leerkrachten moeten maximaal ondersteund worden om de Digisprong te maken”
De Autoriteit Persoonsgegevens, de Nederlandse tegenhanger van de GBA publiceerde enkele maanden geleden wel al uitbreide richtlijnen voor de Nederlandse onderwijsinstellingen. Steven Matheï: “Ook in ons land zou de GBA moeten focussen op dergelijke nieuwe tendensen.” Matheï wijst op het feit dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) Europese regelgeving is en ons land dus perfect zou kunnen samenwerken met andere landen om dergelijke nieuwigheden op te volgen. “Op dit moment bestaat er geen apart samenwerkingsverband met Nederland of op niveau van de Benelux. Bij dergelijke samenwerking zou iedere toezichthouder een aantal nieuwe tendensen kunnen opvolgen en ontwerprichtlijnen kunnen uitwerken. Zo zou de GBA over veel meer nieuwe tendensen proactief kunnen communiceren naar het werkveld”, besluit Matheï.