Rechtvaardiger belastingsysteem voor topsporters
UPDATE
CD&V ijvert voor een snelle behandeling van het wetsvoorstel. Daarom vond op 5 december het eerste constructieve overleg met sp.a, Open Vld, Groen, N-VA en Jean-Marie Dedecker plaats. Hier spraken we af om een werkgroep op te richten en het belastingsysteem van topsporters ook zo snel mogelijk in de commissie te agenderen.
Hieronder kan je de krachtlijnen van ons voorstel terugvinden:
RECHTVAARDIGER BELASTINGSYSTEEM TOPSPORTERS
Het belastingsysteem voor sportbeoefenaars moet rechtvaardiger. En dit om de jeugd en talent van eigen bodem maximaal kansen te kunnen geven. Daarom dien ik samen met collega-CD&V-Kamerleden Servais Verherstraeten en Leen Dierick een wetsvoorstel in.
Fiscaal statuut bezoldigde sportbeoefenaar
In 2007 werd het fiscaal statuut van bezoldigde sportbeoefenaars aangepast. En dit om de discriminatie tussen Belgische en buitenlandse sportbeoefenaars uit de wereld te helpen en jeugd en talent van eigen bodem zoveel mogelijk kansen te geven.
Nu, twaalf jaar later, merken we dat de doelstellingen niet altijd gehaald worden en het systeem veel rechtvaardiger kan. Om kleinere sporten en clubs en minder verdienende sportbeoefenaars te blijven ondersteunen en jong talent volop kansen te geven, willen we het gunstregime niet volledig afschaffen maar wel grondig hervormen.
Vrijstelling doorstorten bedrijfsvoorheffing
Momenteel bestaat er een vrijstelling voor het doorstorten van 80% van de bedrijfsvoorheffing die wordt ingehouden op de lonen van de sporters-werknemers. Het bedrag wat hierdoor vrijkomt op de lonen van de spelers jonger dan 26 jaar mag een club vrij besteden. Het bedrag dat vrijkomt op de lonen van de spelers ouder dan 26 jaar, moeten de clubs vooral laten gaan naar de lonen van spelers onder de 23 jaar. Maar wat was het effect? Hoe meer bedrijfsvoorheffing ingehouden werd, hoe meer geld gegeven kon worden aan jonge spelers, hoe meer bedrijfsvoorheffing opnieuw kon ingehouden worden,… Een vicieuze cirkel waardoor de lonen exponentieel zijn gestegen in vergelijking met onze buurlanden.
Daarom gaan we in ons voorstel voor een behoud van de vrijstelling van 80% bedrijfsvoorheffing waarbij de clubs de besteding van het bedrag meer zullen moeten verantwoorden. En dit voor alle lonen, ongeacht de leeftijd. 80% van het bedrag moet terugvloeien naar jeugdopleiding en infrastructuur, 20% moet geherinvesteerd worden in medische begeleiding.
RSZ-regeling
Naast de vrijstelling van bedrijfsvoorheffing is er momenteel ook een gunstige RSZ-regeling van toepassing. De professionele sporter betaalt een verminderde RSZ-bijdrage. Een sporter betaalt momenteel 13,07%. Een club is 16,47% verschuldigd in plaats van 24,92%. Bovendien wordt in de voetbalwereld de RSZ quasi altijd berekend op een forfait van € 2 352,21 in plaats van op het effectief verkregen loon, dat vaak veel hoger ligt. Een scheefgegroeide situatie. Daarom willen we via een trapsgewijze opklimming van de tarieven, berekend op het bruto jaarloon, gaan naar een rechtvaardiger systeem waarbij de grootverdieners meer moeten bijdragen. Eerlijk is eerlijk. Ze zullen meer moeten afdragen maar zullen ook van een betere sociale bescherming kunnen genieten.
Loongrens voor niet-EU-spelers
De loongrens voor niet-EU-spelers ligt in België op dit moment op € 81.000 en ligt hiermee beduidend lager dan in onze buurlanden. Clubs kunnen talenten van buiten de EU op die manier goedkoop aantrekken met de hoop hen na een opleiding met veel winst te verkopen. Dat speelt vooral in de kaarten van de Belgische jeugdspelers die hierdoor niet alle kansen krijgen. Daarom gaan we in ons wetsvoorstel voor een verhoging van de loongrens voor niet-EU-spelers (120% van het gemiddelde loon).
Makelaars
Als we een rechtvaardiger systeem willen, moeten we ook naar de makelaarsvergoedingen kijken. Makelaars zouden in principe betaald moeten worden door de speler of trainer waarvoor ze prestaties verrichten. Op dit moment worden ze de betaald door de clubs. Hierdoor kunnen deze vergoedingen van de clubs aan de makelaar gezien worden als een ‘voordeel van alle aard’ en in de sociale zekerheidswetgeving als een ‘voordeel in natura’ in hoofde van de spelers en trainers. Op deze voordelen worden momenteel geen bedrijfsvoorheffing en RSZ-bijdragen betaald, hetgeen we met ons wetsvoorstel uiteraard willen veranderen.
Samengevat
Investeringen in jeugdopleidingen, meer kansen geven aan talent van eigen bodem en de kleinere clubs en de minst verdienende sportbeoefenaars ondersteunen blijft de doelstelling. Wel moeten de grote verdieners veel meer betalen dan nu het geval is. Met ons wetsvoorstel gaan we voor Belgische sportsectoren die competitief blijven, met eerlijke sociale bijdragen, zonder fiscale uitwassen.
Meer informatie over het wetsvoorstel vind je hier terug: https://www.cdenv.be/actua/fiscale-en-sociale-voordelen-voor-sportclubs-worden-rechtvaardiger/?fbclid=IwAR0N-OnPj_AqRz-9mP3sgoKoEZXDbek4tDNpU1Z5ELI46nF8YC4vlxpzuUA.